Ini Foto Kuda Tercantik di Dunia

Begini Wujud Kuda Tercantik di Dunia

foto kuda tercantik di dunia
Apa kuda tercantik di dunia? seperti apa bentuknya? Begitu pertanyaan yang belakangan ini saya pikirkan jika melihat hewan satu ini. Jangankan yang tercantik, kuda yang sering kita jumpai saja itu sudah sangat enak dilihat. Beberapa hari lalu saya coba cari informasi mengenai ini dan tidak butuh waktu lama saya berhasil menemukan foto kuda tercantik di dunia serta beberapa informasi mengenai kuda tersebut.

Spesis Kuda Yang Tercantik di Dunia

spesis kuda yang tercantik di dunia
Spesis kuda berbulu emas adalah dari baka Akhal-Teke, ia keturunan dari Turkmenistan. Tidak hanya berpenampilannya yang penuh penuh kemilau semacam emas, kuda tipe ini juga dikenali kerana ketangkasan & daya tahan yang luar biasa untuk meperbuat aktiviti berat. Tidak payah make up tebal2, natural beauty kot hahaha.

 Spesies Akhal-Teke adalah spesies kuda terancam yang hanya tinggal sedikit jumlahnya.

Harga? Menangis la kalau korang tahu.
 Nak tahu jugak? Cuba laa cari.. :)

Spesis kuda berbulu emas, Akhal-Teke, berasal dari Turkmenistan. Tidak hanya memiliki penampilan yang berkemilau semacam emas, kuda tipe ini juga dikenali kerana kepantasannya dan memiliki daya tahan yang luar biasa untuk menampung beban yang berat.

Tidak sedikit pendapat tentang asal-usul ‘kuda emas’ ini. Salah satu teori menyebut bahawa Akhal-Teke telah ada sejak ribuan tahun lalu tetapi disembunyikan oleh suku terpencil di padang pasir Kara Kum.

Prestasinya tercatat pada Grand Prix de Dressage di Sukan Olimpik 1960 di Rom, dan Sukan Olimpik 1964, dan menolong pasukan Soviet meraih pingat emas pada Sukan Olimpik 1968 di Mexico City.

Sebagai haiwan yang unggul, Akhal-Teke terus dikacuk dengan baka lain supaya keturunan baru tidak pupus. Kuda emas ini telah memang sangat tangkas dan tidak jarang dijadikan kuda pertandingan.

Tetapi ada pula yang mendakwa bahawa kuda tipe ini telah dipakai ketika bangsa Mongol menjadi penakluk dunia di abad ketiga belas dan keempat belas.

Dikatakan jumlah spesis Akhal-Teke terus bertidak lebihan. Kuda yang juga menjadi lambang negara Turkmenistan ini menurut wikipedia hanya berjumlah kurang lebih 3500 ekor sahaja ketika ini. Selain informasi  foto kuda tercantik di dunia ini, anda juga bisa membaca informasi kuda lainnya seperti cara merawat kuda yang benar, cara perawatan kuda bunting, jenis penyakit kuda, dan jenis kuda termahal di dunia.
Previous
Next Post »